Afscheid Nieuw Zeeland en back to the future?! - Reisverslag uit Rarotonga, Cook Eilanden van PaTa - WaarBenJij.nu Afscheid Nieuw Zeeland en back to the future?! - Reisverslag uit Rarotonga, Cook Eilanden van PaTa - WaarBenJij.nu

Afscheid Nieuw Zeeland en back to the future?!

Door: Paul (en Tamara)

Blijf op de hoogte en volg PaTa

13 November 2012 | Cook Eilanden, Rarotonga

Kia Orana iedereen! (oftewel: dat jullie lang mogen leven!)!
Een mooie groet die hier ongeveer gelijk staat aan het NLse hoi en zelfs op de nummerborden staat; we zijn net, na een voorspoedige reis, aangekomen op bounty-eiland Rarotonga, temperatuur 30 graden! Daarbij gingen we een dag terug in de tijd door het passeren van de tijdsgrens en hebben daardoor tweemaal een zondag gehad. Helaas door de vluchttijd te laat voor het bijwonen van een kerkdienst, wat op dit erg Christelijke eiland echt een belevenis schijnt te zijn! (Voor de duidelijkheid: we lopen nu dus in 1 keer 11 uur achter op Nederland!)
Rarotonga is het belangrijkste en 1 van de enige bewoonde eilanden van de staat Cook islands (welke een soort relatie met NZ hebben als NL met Curacao). Het is een eiland zoals je ze ziet in Expeditie Robinson: geheel omringd door witte zandstranden met daaromheen blue lagoons met onvoorstelbaar helder water. Maar we zijn er dus net een dag dus daarom volgende keer meer daarover (voel me al beetje Chris Zeegers met dit soort teksten, al win ik het natuurlijk qua uiterlijk).
Gisteren verlieten we tot onze grote spijt het Noorder eiland en daarmee het prachtige Nieuw Zeeland.. De afgelopen 1.5 week zijn weer voorbij gevlogen door alle belevenissen!
Na aankomst in hoofdstad Wellington een wat valse start voor Noorder eiland met een paar koude regendagen.
Daardoor, los van de winkelstraat (waar Tamara ondanks het weer in haar element was), regeringsgebouwen en  ambassades (oa de zeer lelijke VU-stijl NLse) niet veel van ds stad meegekregen. We zijn dan ook snel naar -DE wijnregio van NZ- Martinborough vertrokken. Helaas ook daar regen maar wel genoten van heerlijke Cabernetjes in de lokale bar! Na deze wijnervaring een dagje in het -zowaar zonnige- kunststadje Napier doorgebracht. Een stad dat na een verwoestende aardbeving (helaas ook veelvoorkomend op vulkanisch Noorder eiland) geheel opnieuw gebouwd werd half 20e eeuw in 'art deco' stijl. Grappig om te zien! Na even enorm cultureel bezig te zijn geweest reisden we verder omhoog voor een meer sportieve bezigheid: de Tongariro Alpine Crossing! Een uitdagende dagtocht wandeling van 19.5 km waarbij je een berg met aan allebei de kanten vulkanen oversteekt. Een fantastische belevenis waarbij je door vulkanisch gesteente, diepe sneeuw(en -stormen) steil omhoog en naar beneden klimt langs actieve en uitgedoofde vulkanen. Wij voelden ons soms net Hobbits.. En we volbrachten de tocht en wel in 6.5 uur, zijn we best trots op!
De volgende dag met spierpijn in de billen en kuiten waar je u tegen zegt koers gezet naar Rotorua, een zeer toeristische maar interessante plaats! Veel geisers en borrelende poelen zomaar in de straten/parken (op sommige plaatsen omgevormd tot commerciele 'gezonde' wellnessparadijsen), heel apart! Op onze camping ook zowaar zo'n groene 40 graden(!) poel, dus ook maar ingedoken. Was toch wel erg relaxt, vooral na de wandeling van de vorige dag!
Daarna nog in (overigens ook prachtig) aan de kust gelegen Coromandel te zijn geweest doorgegaan naar Auckland.
Auckland is eigenlijk DE stad van NZ en een echte metropool maar dan een zeer groene versie; veel mooie parken gecombineerd met hoge gebouwen en daartussen de kollosale Skytower. Nadat we dit bewonderd hadden hebben we na 4100 km(!) trouwe dienst met pijn in ons hart onze (gelukkig ongeschonden) camper ingeleverd..! Een moeilijk momentje uiteraard al deed de hotelkamer die daarna op ons wachtte met bed welke je niet steeds hoeft uit te klappen, internet en zoveel ruimte dat je elkaar gewoon kan passeren zonder ingewikkelde moves, ons dat snel vergeten!
Nou, dat was het wel weer even. Een heel verhaal maar ook weer veel meegemaakt! We genieten nog steeds ontzettend al kijken we er natuurlijk ook naar uit jullie allemaal weer te zien!
We hebben hier in deze uithoek zeer beperkt en maar soms internet (en geen telefoon, tenminste: niet als je bij KPN zit..) dus zullen weer vooral als we in de States zijn zondag kunnen contacten. Omdat we hier per MB betalen kunnen we nog geen nieuwe fotos plaatsen. Wel hebben we in Auckland nog wat fotos (volgens mij onder het vorige album) geplaatst.
Tot spreeks en groetjes nu vanaf ongeveer echt de uiterste andere kant van de wereld! Paul & Tamara alias PaTa

(oh en onze NZlandse simkaart werkt hier ook niet meer dus voor degene die dit nr hadden: die kan je adresboek weer uit, vanaf zondag weer ons eigen nr).

• 13 November 2012 - 10:06

Dorothée:

Whoehoee.... Mount Doom getrotseerd als een echte Frodo Tamara!
    Krijg heimwee van jullie verhalen!

Heel veel plezier nog en geniet ervan want het gaat zo snel voorbij!!
    Kus Dorothée

• 13 November 2012 - 12:10

Sander:

He PaTa,

Gaaf om jullie verhalen te lezen, leuk dat jullie de Tongariro track hebben gelopen zeg!! Was bij ons niet gelukt vanwege weersomstandigheden(blizards)

Nu ff lekker relaxen op de cook islands!!Have fun

Groet,
    Sander

• 13 November 2012 - 13:46

Paps En Mams:

Ha lieve kinders, heerlijk te lezen dat jullie weer goed aangekomen zijn!
    Geniet van van al het moois daar aan de andere kant v.d. wereld en tot volgende week!!
    Knuffel!

• 13 November 2012 - 18:45

Roza:

Ha lieverds! Wat klinkt dit allemaal heerlijk zeg! Ga nog maar lekker door met genieten daar! xxx

PaTa

Welkom op onze reisverslag-blog! Wij zijn Paul en Tamara en via deze website houden we je met enige regelmaat op de hoogte van onze avonturen/anekdotes/hoogte- en dieptepunten, beleefd tijdens onze reis rond de wereld. De reis zal gaan via het Chinese Hong Kong naar zuidelijk Nieuw-Zeeland en per camper omhoog naar het noorden. Daarna komen we een weekje bij op Cook Islands en vliegen we door naar Los Angeles. Vervolgens reizen wij per auto en tent via de nationale parken van de VS en Las Vegas naar San Francisco. Vanuit San Francisco vliegen we, ter afronding, terug naar Amsterdam!

Actief sinds 02 Okt. 2012